Osnivač i izvršni direktor kompanije “Netflix”, Vilmot Rid Hejstings, definitivno predstavlja jednog od najuspešnijih poslovnih ljudi današnjice. Pored toga što se nalazi na čelu korporacije vredne više milijardi dolara, on je ujedno i član odbora “Facebook-a”, ali i mnogih neprofitnih organizacija.
Njegov put do uspeha, kao i kod gotovo svih ostalih najmoćnijih ljudi na svetu, takođe je bio turbulentan i pun preokreta. Međutim, Hejstingsov način razmišljanja i upravljanja kompanijom za mnoge može biti iznenađujući.
Rid Hejstings je u mladosti bio pripadnik marinaca kada je shvatio da bi bio korisniji u mirovnim snagama, kojima je ubrzo i pristupio podučavajući matematiku u Svazilendu. Danas o svom boravku u mirovnim misijama kaže da kada jednom kada pešačite Afrikom sa deset dolara u džepu otpočinjanje biznisa ne izgleda toliko zastrašujuće. Po povratku iz Afrike upisao je Satnford Univerzitet iako mu je prva želja bio MIT.
Kroz promene poslova, naučio je dosta toga o poslovanju. Kako kaže, na svom prvom poslu u kompaniji “Adaptive Technology” naučio je da je “bolje raditi na jednom projektu dobro nego na dva prosečno.” Svoju prvu firmu “Pure Software” je osnovao 1991. godine koja se bavila pronalaženjem i rešavanjem softverskih grešaka. U svom prvom preduzetničkom poduhvatu se susreo sa problemima koji mogu nastati u upravljanju i kako ističe, morao da stekne veštine koje do tada nije posedovao.
Osnivanje “Netflixa”
Ideju za osnivanje “Netflixa” Rid Hejstings dobio je nakon što je morao da plati kaznu u iznosu od 40 dolara zbog kašnjenja u vraćanju video kasete Apolon 13 u jednom video klubu. Ova situacija ga je navela na razmišljanje da sigurno postoji bolji način za iznajmljivanje filmova. Tako je na površinu isplivala ideja o poslovnom modelu koji je podrazumevao iznajmljivanje DVD-eva putem interneta i njihovu isporuku putem pošte, uz plaćanje mesečne članarine. Sve ostalo je istorija.
“Sloboda i odgovornost”
S obzirom da je već stekao preduzetničko iskustvo sa kompanijom “Pure Software”, Rid Hejstings je sa “Netflixom” stremio da ispravi sve prethodne greške. Zbog toga je bio vrlo zabrinut zbog ubrzanog rasta kompanije, budući da je želeo da ostane dosledan svojoj početnoj viziji.
Ideja koju je Hejstings sproveo u delo nazvana je “Sloboda i odgovornost”.
To znači da su zaposleni u firmi dobijali nadprosečne plate i mogli su sami da biraju kada će otići na odmor. Svakog zaposlenog je posebno upoznavao, a kada to više nije bilo fizički izvodljivo, svoje ideje je preneo na PowerPoint prezentaciju koju je do sada odgledalo preko pet miliona ljudi.
Smatra da budućnost zavisi od mladih ljudi koji koriste internet i da se treba usmeriti ka saradnji sa njima.
Lider koji ne voli da donosi odluke
Produkcija poznate političke drame “House of Cards” koštala je Netflix oko 60 miliona dolara po sezoni. Ipak, Ridu Hejstingsu je trebalo samo 30 minuta da odobri ovu seriju koja broji ukupno šest sezona. Brzina kojom se donose odluke u kompaniji “Netfilx” zasluga je visokog stepena autonomije koji imaju zaposleni u kreiranju novih sadržaja, dok Hejstings samo povremeno interveniše. On čak priznaje da ponekad prođe i čitav kvartal, a da on ne donese ikakvu odluku, jer ovlašćuje zaposlene da preuzmu odgovornost.
“Tražimo od ljudi da rade ono što misle da je najbolje za kompaniju. Ne dajemo im više smernica od toga“, objašnjava Hejstings. Do sada mu se vera u sposobnost zaposlenih da donesu ispravne odluke isplatila, imajući u vidu da profit “Netflixa” u poslednjih devet meseci znosi više od 11.666 milijardi dolara.